”In ultima perioada am primit multe solicitari de evaluare din partea parintilor ingrijorati deoarece copilul lor ar putea avea autism sau elemente de autism”

 Din nefericire au fost cazuri in care s-au confirmat ingrijorarile parintilor dar din fericire nu toate. Asadar m-am gandit ca ar fi oportun un scurt articol care sa ghideze parintele in acest scop. Cateva semne, indicii pe care sa le urmareasca pentru a-si da seama daca copilasul are sau nu are caracteristici specifice tulburarii de spectru autist.

In continuare ma voi referi la cateva actiuni pe care sa le urmariti la copii, impartite pe zona de socializare si cea cognitiva, la randul lor impartite pe varste 0-1 ani si 1-2 ani. Tineti cont, va rog, ca acestea sunt doar cateva caracteristi mai importanate in detectarea precoce a tulburarii de spectru autist. Tabloul clinic fiind mult mai extins. Daca aveti unele intrebari, dubii, neclaritati referitoare la dezvoltarea copilului dvs. nu ezitati sa contactati un specialist in domeniu. Daca intr-adevar se confirma ca copilul prezinta caracteristicile tulburarii de spectru autist este extrem de important ca procesul de recuperare sa inceapa cat mai repede!

Socializare 0-1 ani:

Copilul NU:

– are contact vizual cu adultul;

– urmareste cu privirea persoanele care se misca in campul sau vizual;

– vocalizeaza ca raspuns la atentia care i se acorda de persoanele care interactioneaza cu el;

– comunica gestual/arata cu degetul;

– reactioneaza la strigarea pe nume.

Copilul prezinta o mimica monotona – NU zambeste:

– ca raspuns la atentia acordata;

– la vederea imaginii sale in oglinda;

– la joculete tip „Cucu-bau” / „Merge goanga” etc.

Socializare 1-2 ani:

Copilul NU:

– incearca sa imite adultul in diferite activitati;

– se joaca cu alt copil, fiecare facand activitati diferite;

– participa la jocuri de manipulare ale jucariilor: ruleaza mingea, impinge masinuta etc.;

– accepta sbsenta parintilor.

Prezinta interes diminuat sau deloc in explorarea mediului inconjurator.

Prezinta un interes ciudat pentru jucarii/obiecte, actionandu-le intr-un mod repetitiv.

Abilitati cognitive 0-1 ani:

Copilul NU:

– imita actiuni simple – pusul in cutie a unei jucarii;

– indeplineste gesturi simple la cerere – batutul din palme (in ideea de „Bravo!”).

 Abilitati cognitive 1-2 ani:

Copilul NU:

– indica o parte a schemei faciale sau corporale;

– realizeaza comenzi simple la cerere;

– arata spre sine ca raspuns la intrebarea „unde e ….?”;

– indica imagini numite.

Bineinteles pe langa acestea pot aparea comportamentele stereotipe ca: fluturatul manutelor, mersul pe varfuri, batai din palme repetitive si alte miscari realizate constant de copil si in mod repetitiv.

De asemenea ceea ce atrage cel mai tare atentia parintilor este intarzierea sau lipsa limbajului atat receptiv (ceea ce pare sa inteleaga copilul sau nu din ce se vorbeste cu el) cat si expresiv (capacitatea propriu-zisa a copilului de a se exprima verbal). Aceasta ultima parte amintita, respectiv cea a limbajului, va fi detaliata intr-un alt articol.

Pana atunci va dorim zile cat mai senine cu multe zambete!

Iulia Ludosan

Psihoterapeut